perjantai 24. toukokuuta 2013

Iquitos

Onneksi siitä ei ookaan kun aika tasan kuukausi, kun saavuttiin sademetsästä takaisin, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan kertoa siitä, eikö niin? Oltiin siis Conchitan kanssa tosiaan Iquitosissa, eli koillis-Perussa sademetsässä Amazonin rannalla. Sinne ei vie mikään tie, eli jos haluaa päästä sinne, on vaihtoehdot joko mennä bussilla jonnekin, jonka paikan nimeä en muista ja sieltä vähintään pari päivää veneellä, tai lentää. Rajoitetun ajan takia me valittiin lentäminen. Lähettiin tosiaan perjantaiaamuna klo 4 (kahen tunnin yöunien jälkeen) lentokentälle ja sieltä saavuttiin kuumankosteeseen Iquitosiin. Oikeesti se kuumuus oli jotain aivan uskomatonta.

Aikaisemmin mainitun kaksilahkeisen perhettä asuu Iquitosissa ja muutamalla puhelulla meitä oltiin vastassa lentokentällä ja majoituttiin niiden kodissa! Oli aivan mahtavasti tehty siltä, koska kyllähän sitä näkee kaupunkia aina aivan erilailla, kun pääsee paikalliseen elämään sisälle ja yöpymään jonkun kotona. Käytiin mm. markkinoilla (torilla, mikä nyt olis hyvä käännös) ja juhlittiin perheen tyttären synttäreitä sen kavereiden kanssa ja käytiin paikallisessa yökerhossa (jossa mulla tuli tosi vahvat Seurahuone-vibat, hämmentävää :D). Oltiin aivan kuolleita koko päivä niin vähien yöunien ja sen kuumuuden takia, ja nukuttiin parikin kertaa päikkärit, mutta tutustuttiin tosiaan kyllä Iquitosiin myös :) Se on tosiaan siis semmoinen kevyt Helsingin kokoinen kaupunki keskellä sademetsää, tärkein kulkuväline on mototaksit, mitä näkyy tossa ekassa kuvassa, ja mopot ja niillä sitten huristellaan menemään. Mulla ei oo niin paljon kuvia itse kaupungista, mutta oli se aivan erilainen kuin Lima, ja köyhyys oli jotenkin paljon käsinkosketeltavampaa. Yritän joka kerta kirjoittaa jotain fiksua köyhyydestä ja siitä, miten se näkyy, mutta en osaa selittää, ja jotenkin musta tuntuu idiootilta kirjoittaa. Okei, suurin osa taloista on hökkeleitä, jotka ei menis ikinä Suomessa millään lailla läpi, mutta mä oon jotenkin niin tottunut tähän maahan jo, ja kaikki tuntuu kummallisen luonnolliselta. Mulle ei ole tullut sellaista "oi kauhea, miten ihmiset voi asua tällä lailla?" -kummastelua ja sitä kautta tavallaan nokanvartta pitkin katselua ja "voi raukka" -ajattelua. Nää elää täällä tällä lailla, ja vaikka mun sydäntä särkee se, kuinka tää kulttuuri ja sivilisaatio on aivan yhtä vanhoja ja vanhempiakin kuin suomalainen ja eurooppalainen ja kuinka täältä löytyisi kaikki edellytykset rikkauteen, ei sitä tule tapahtumaan, koska joku muu maa ja muut ihmiset päätti kauan sitten näiden puolesta eikä antanut vaihtoehtoja. Äh en tykkää yhtään kirjoittaa tällaisista asioista ja ilmaista mun mielipidettä mihinkään aiheisiin liittyen, koska mietin aina, että joku voi kaataa sen helposti jollain fiksummilla argumenteilla. Enkä tykkää myöskään yhtään kauhistella, että kun tämä ja tämä on niin paljon huonommin kuin Suomessa. Kuka sanoo, että joku asia on huonommin? Se on vaan erilailla tehty. En tiedä oliko tossa nyt mitään järkeä, koitan joskus selittää paremmin.

Sitä muuten usein syö kaikista parhaiten toreilla testaten kaikkea tyypillistä!

Mut siis, takaisin reissuun! Perheen poika tunsi retkien järjestäjän ja se mies tuli oikein sinne kotiin asti kertomaan meille vaihtoehdoista ja varattiin sitten yhen yön matka keskelle viidakkoa. Lähettiin lauantaiaamuna klo 8 (jälleen n. neljän tunnin yöunien jälkeen). Eka mentiin autolla kahen tunnin matkan päähän toiseen kaupunkiin ja sieltä veneellä vielä toiset pari tuntia, niin että oltiin kyllä aivan keskellä, hmmh, ei ehkä viidakkoa, mutta vettä kyllä. Nyt siellä on siis talvi vielä (älkää kysykö, miten on mahdollista, että yhen maan sisällä toisessa paikassa on talvi kun toisessa paikassa on kesä, mut sellainen tää on), ja silloin vesi on paljon korkeemmalla kun kuivakaudella. Meiän majoituspaikkaan ei päässyt mitenkään muuten kuin veneellä, eikä sieltä siis poiskaan millään muulla tavalla. Täytyy ehkä palata vielä joskus nähdäkseen sen silloin kun talot seisoo maalla tukevasti ja voi kävellä ympäriinsä!

Paikka, jossa kaks jokea yhdistyy ja sitä aletaan kutsua Amazoniksi ensimmäistä kertaa!

Indiana Jones valmiina seikkailuun!
Mentiin tonne samaan aikaan kahen ranskalaisen tytön kanssa, ja niiden kanssa tehtiin sitten kaikki retketkin. Oppaana meillä oli Pepé, todella mukava ja asiantunteva vanhempi mies, joka on alunperin kotoisin juuri sieltä keskeltä viidakkoa. Tykkäsin ihan hirveesti, koska kuten sanoin aikasemminkin, mulle on tosi tärkeetä, että se raha menee suoraan paikallisille ja nyt se varmasti meni. Tuolla järjestetään tosi paljon retkiä, joissa mennään kattomaan alkuperäisryhmiä, jotka sattumalta tanssii niiden tansseja sotamaalauksissa keskellä niiden kylää. En sano, ettei varmasti asiat olleet joskus niin, mutta kuten meiän opaskin sanoi, ei se enää ole niin, ja se on vaan show mitä luodaan turisteille. Nyt me mentiin vaikka kuinka pitkälle keskelle ei mitään, jossa ei ollut muuta kuin tämä majoitus, joka pyöri paikallisin voimin, niiden keskustellessa omalla kielellään ja jossa meiän retket koostui tasan siitä, mitä viidakko sillä kertaa meille halusi tarjota. Eläimet ei ollut häkeissä, niitä ei oltu laitettu esille meitä varten, kukaan ei ollut pukeutunut perinteisiin asuihin vaan näyttääkseen jotain "perinteistä". Oli vain me (ja muut matkailijat siellä majoituksessa), viidakko ja ihana rauhallisuus. Harmi, että meillä oli vaan niin vähän aikaa, sillä olis kyllä kovasti tehnyt mieli jäädä pidemmäksikin aikaa. Mutta paljon ehdittiin kuitenkin nähdä myös :)

Ekana löydettiin sen verran maata, että päästiin kävelemäänkin ympäriinsä ja kyllä se tosiaan tuntuu viidakolta. Ja "kahlattiin" myös jonkun verran, eli kastuttiin lantioon asti ja toivottiin vaan kovasti, ettei siellä ole kauheasti iilimatoja :D Ainakin vielä olen hengissä, eikä ole mitään oireita tullut mistään, joten eiköhän sitä vältytty kaikilta taudeilta. Kävelyn jälkeen mentiin veneellä vielä ympäriinsä, ja nähtiin mm. villidelfiinejä, kun ne hyppi vedessä (lähinnä evä vaan, mutta siellä ne oli!) ja yks laiskiainen puussa. Tehtiin myös vähän turhan läheistä tuttavuutta ampiaispesän kanssa, kaikki oltiin hetki aivan paniikissa, kun törmätään pesään ja ne on kaikkialla, eikä veneestä oikein pääse millään karkuun. Mua pisti varmaan viisi ja ton kokemuksen jälkeen katottiin kaikki läheltä menevät puunrungot hyvin tarkasti  :D Todistettiin myös auringonlasku, joka oli upea! Se laski aivan älyttömän nopeasti, kesti varmaan 10 minuuttia. Hieman erilaista kuin Suomen kesässä.

Illallisen jälkeen (oli muuten aivan sairaan hyvää ruokaa, mutta en ottanut yhtään kuvaa :/) mentiin vielä iltaretkelle, joka oli hieman jännittävää, kun tosiaan on aivan pilkkopimeetä, ja meiän tavoitteena oli vissiin löytää krokotiili. Musta tuntuu, että me kaikki tytöt vaan toivottiin, ettei se löydä meitä ensin! Ei sitten sitä nähty koskaan, mutta yks tarantella ainakin bongattiin, siinä oli ainakin mulle ihan tarpeeksi yhen elämän tarpeisiin. Vaikkei melkein mitään näkynyt, se meteli, mitä viidakko pitää öisin kun se herää eloon, on jotain uskomatonta. Ja mikä tähtitaivas! En tiiä miksi, mutta mulle on jotenkin aina tärkeätä löytää tähtikuvio Otava aina kun nään tähtiä, mutta täällä en oo nähnyt sitä, ja mietin johtuuko se siitä, kun ollaan päiväntasaajan eteläpuolella. No tolloin sen bongasin, vaan tajutessani, että sehän on väärinpäin! Siellä se möllöttää, mutta eripäin kuin Suomessa.
tosi huono laatu, mut näättekö?

Olipa ihanaa mennä jo klo 21 nukkumaan, molemmat aivan kuolemanväsyneinä. Valmistelut oli suihkuttaa ittensä ja hyttysverkko niin täyteen hyttysmyrkkyä kuin pystyi ja mennä nopeasti sen sisälle tarkistaen, ettei yhtään aukkoa jäänyt. Enpä olis ehkä sitä odottanut, mutta nukuin aivan älyttömän makeasti! Siihen asti, kunnes piti herätä viideltä ja olin aivan uskomattoman väsynyt, ja Conchita oli varma, että puhuin suomea, vaikka puhuin mielestäni espanjaa :D Herättiin niin aikasin voidaksemme mennä kattoo auringonnousua ja bongailemaan lintuja. Nähtiin kyllä vaikka mitä, mutta ihaninta oli se rauhallisuus, kun vaan melottiin eteenpäin ja tarkkailtiin elämää. Kyllä tuolla sielu lepää ihan tosissaan.

Viimeisenä aktiviteettina mentiin kalastamaan. Mä oon kalastanut elämässäni ihan vaan pari kertaa, eikä kalat oo mitenkään mun elämän suurin rakkaus, ne pelottaa ja inhottaa mua vähän. Ja olinko tietenkin minä sitten ensimmäinen ja ainoa, joka sai piraijan ja vielä aika ison! En tiennyt mitä tehä ja se tippui veneen pohjalle ja hyvä ku en hypännyt ite veneestä pois kun olin varma, että se hyppää mun paidasta sisään tai jotain vastaavaa. Joku rohkeampi sai sen päästettyä päiviltä ja sitten mulle naureskeltiin. En siis pelästynyt sen takia, että se on piraija ja pelkään, että se syö mut, en vain yleisesti ottaen oikein pidä kaloista. Ja silti olin meiän ammattikalastaja, sain nimittäin toisenkin piraijan, mutta se ehti karkuun, ennen kun sain sen veneeseen asti, ihan hyvä vaan :D Ja oli muuten tosi hyvää, kun ne myöhemmin valmisti sen meille lounaalla!

Upean vuorokauden jälkeen lähettiin takaisin Iquitosiin ja siellä käytiin vielä vähän pyörimässä keskustassa ja näytettiin perheelle kaikki miljoona kuvaa, mitä oltiin otettu. Seuraavana aamuna oli sitten nokka kohti Limaa. Oltiin hirveen lyhyt aika tuolla, ja tekemistä olisi riittänyt varmasti vielä moneksikin päiväksi, mutta opiskeluaikataulujen kanssa ei oikein pidempiä reissuja pysty tekemään, joten parempi toi kun ei mitään. Ja noin lyhyestä ajasta saatiin paljon kyllä irti ja kaikki oleellisin nähtiin.

Nyt on taas siis yks asia, minkä voi ruksata bucket listilta yli. Huh tekstiä tuli ihan mielettömästi, mutta oli nähtäväsi niin paljon kerrottavaa. En aloittaessani tiennyt, että vielä kahen tunnin päästä kirjoitan tätä, enkä sen takia ehdi mennä salille, mutta ei se mitään. Olin jo ehtinyt vähän unohtaa, kuinka kivaa meillä tuolla oli, tuli hirveä himo palata! Oon koko ajan vaan enemmän sitä mieltä, että jokaisen ihmisen pitäis kokea tää maa, täällä on niin mielettömästi nähtävää. Huomenna mennään minireissulle johonkin parin tunnin matkan päähän mun perulaisen kaverin kanssa! Ei tiedetä vielä minne, mutta en malta odottaa :)

Tekstin vois melkeinpä aina lopettaa näin:

Te amo Perú <3

1. Vähänkö naureskelin sun jutuille täällä, kuulostat niin itteltäs kun kirjotat. :) Ihan pystyn kuulee sun äänes mun päässä. :D

Kaikki näyttää ja kuulostaa niin ihanalta ! Paitsi se kala-homma, samaistuin. :P ne on pelottavia kun ne sätkii ja on limaisia ! Ja sait mun päähän soimaan Kaija Koon "Niin kaunis on hiljaisuus" -biisin kun mietin sitä luonnon rauhaa. :D

1. Hyvä, että jollakulla on sama ongelma kalojen kanssa, noi muut ei nimittäin ymmärtänyt mua ollenkaan :D

2. Siis eka ajatus joka päähän tuli oli että vitsit mun elämä on tylsää :D Mut ihan sika siistiä että pääset nauttimaan kaikesta tollasesta, lucky you!

Ja kalastamisesta tuli mieleen se kerta kun itse olen viimeksi kalastanut eli leirikoulu :D Vai olinko mä vaan soutajana? En muista. Tatu ja Moona oli meidän paatissa. Ja saatiin kala!

1. No hei mieti, että sä pääset kohta seikkailee Aberdeeniin, tuskinpa tuntuu tylsältä enää ;D Mutta joo, luultavasti tajuaa sitten vasta kun täältä lähtee, että kuinka paljon tässä on tullut koettua ja mitä kaikkea ihanaa nähtyä, kyllä kieltämättä tuntuu aikas onnekkaalta :)

Haha just hyvä! Mutta ei varmaan ollut piraija se kala? ;D

3. Voi etta miten ihanalta teian reissu kuulostaa! Mustakin tuntuu etta mun elama on niiin tylsaa mutta oon niin onnellinen etta nautit siella ja oot paassy nakemaan ja kokemaan niin paljon <3

Ja musta kirjotit tosi hyvin tosta koyhyydesta ym, turhaan mietit etta joku sanois asiat fiksummin! Tuli sun sanoista nimittain mieleen jotkut ekat anthropologit jotka kumos ajatukset siita etta kulttuureja vois muka hierarkisoida ja etta kehitysmaat ois muka vaan etappi matkalla kehitykseen (siitahan se nimikin tulee..) sanomalla etta kaikki kultuurit on vaan erilaisia ja etta niita pitaa ymmartaa "sisaltapain" eika verraten toisiin kultuureihin. :) Muistan itekin sillon kun oltiin Kamerunissa etta ihmettelin ettei se koyhyys oikeestaan shokeerannut tai ees tuntunut pahalta. Nyt kun mietin niin ehka siks etta niilta ihmisilta ei oikeestaan puuttunut mitaan "valttamatonta" ja lahinna vaan miettii tekeeko taa meidan elamantyyli oikeesti meista onnellisempia? Miksi kaikkien pitais tahan pyrkia? Totta kai sitten kun ihmiset kuolee nalkaan, sotiin jne. on asia eri, mutta u got the point! En selvasti tieda mita tekisin nyt kun mun kokeet on ohi, kun sepustan jo taallakin mun koulu-juttuja.. :D

Mutta siis ihanan oloinen reissu ja ihania kuvia! Kirjotan sulle inboxiin jossain vaiheessa ettei tanne synny romaania (: <3

1. Sis, olen kanssasi aivan samaa mieltä mitä puhut köyhyydestä, todellakin i got the point :) Mäkin vastailen sulle taas inboxiin, anteeksi kun en oo nyt yhtään ehtinyt, mutta Brasilian jälkeen lupaan sitten kirjoitella taas kuulumisia :)